Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Een goed uitgeruste infrastructuur. Evenwichtige maaltijden. Een correcte medicatie. Een respectvolle persoonlijke hygiëne. Al deze facetten zijn belangrijk om van een goede ouderenzorg te kunnen spreken. Maar ook het mentale welzijn van ouderen hoort in dat rijtje thuis. En misschien wel helemaal bovenaan.Ouderen willen en moeten het gevoel hebben dat hun verzorgers weten hoe het echt met hen gaat. Dat ze openstaan voor hun verhaal. Dat ze aandacht hebben voor hun levensvragen. Over de dood. Over de (on)zin van het leven. Over liefde, geluk en verdriet.Alleen … aandacht hebben voor die levensvragen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zorgverleners krijgen vaak slechts terloops met levensvragen van ouderen te maken. Meestal worden die vragen niet direct gesteld. Ze duiken impliciet op, via lichamelijke klachten of veranderend gedrag. Het is dan aan de zorgverlener om die levensvragen te horen of te zien. Om ze vervolgens op te diepen. Zorgverleners weten levensvragen niet altijd te herkennen, of hebben het moeilijk om op die vragen in te gaan, omdat ze er geen raad mee weten of het gevoel hebben geen antwoorden te hebben. De hoge werkdruk en onaangepaste werkmethodes helpen alvast niet.“Tobit | Levensvragen voor ouderen” wil zorgverleners helpen om deze uitdaging aan te pakken. Een reeks van 24 kaarten brengt de levensvragen, die ouderen wakker houden, ter sprake. Thema’s zoals eenzaamheid, seksualiteit, afhankelijkheid, dromen en toekomst komen aan bod. Op die manier vervullen de 24 kaarten van “Tobit | Levensvragen voor ouderen” een dubbel doel: Ze stimuleren zorgverleners in het herkennen en erkennen van levensvragen. Ze bieden zorgverleners concrete handvatten om met ouderen over levensvragen in gesprek te gaan.Kortom, de kaarten vormen originele gespreksopeners om mensen op verhaal te laten komen en betekenissen op te diepen. Ze zijn een mooi vormgegeven, maar vooral nuttig werkinstrument voor iedereen die zich inzet voor een holistische zorg. Of anders gezegd: een zorg die zich niet alleen richt op de fysieke noden van ouderen, maar die aandacht heeft voor de mens in al zijn dimensies. Voor wie?De 24 kaarten van "Tobit | Levensvragen voor ouderen" kunnen zowel aan professionele zorgverleners als aan mantelzorgers richting bieden en zicht geven op de levensvragen die ouderen bezig houden. De kaarten kunnen tijdens vormingsmomenten of teamvergaderingen gebruikt worden wanneer aandacht voor levensvragen – en de manier waarop die aandacht in de dagelijkse zorg geïntegreerd kan worden – op de agenda moet staan. De kaarten kunnen in individuele of in groepsgesprekken met ouderen gebruikt worden om verder en dieper te gaan dan de spreekwoordelijke koetjes en kalfjes.Wie of wat is een Tobit?Het verhaal van Tobit leest u in het Oude Testament. Tobit is een oude man die blind geworden is en God smeekt om te mogen sterven. In de waan dat hij weldra zal sterven, stuurt Tobit zijn zoon Tobias naar een ander land om geld, dat is uitgeleend aan een andere familie, terug te halen. Maar Tobit leeft nog als zijn zoon van zijn verre reis terugkomt. De thuiskomst van Tobias geneest Tobit zelfs van zijn blindheid. Net als Tobit weten ouderen wat het betekent om afscheid te moeten nemen, om minder te kunnen, om te voelen dat men aftakelt, om te worstelen met het leven dat ze geleid hebben.
Games --- ouderen --- 362.6 --- bejaardenpsychologie --- ethiek --- Ouderenzorg. --- levenskwaliteit --- psychogeriatrie --- Age group sociology --- ouderenzorg --- levensverhalen --- Spellen --- Ouderenzorg --- Ethiek
Choose an application
Het Spel van de Verbeelding opent en vergroot je verbeelding en die van anderen. Aan de hand van kaarten met heldere beelden leer je telkens nieuwe verbanden te leggen en luchtige verhalen te vertellen. Het Spel van de Verbeelding vertrekt van de wereld van dementie en confronteert ons met een speelse manier van communiceren die we als samenleving verloren zijn. Herontdek elkaar. Onze dialogen beperken zich vaak tot feiten en informatie. Wat als we voortaan een 'extra dementie' geven aan onze gesprekken? Dit spel nodigt uit om je comfortzone te verlaten, woorden te vinden voor gevoelens en elkaar te ontmoeten in de speeltuin van verwondering.(https://shop.aanstokerij.be/koopspel/444-het-spel-van-de-verbeelding.html)
Verbeelding --- Fantasie --- Communicatie --- Dementie --- dementie --- Games --- psychotherapie --- Psychiatry --- fantasie --- C4 --- Media en communicatie --- fantasie (verbeelding) --- Spellen --- Geriatrie --- Ouderenzorg --- Alzheimer
Choose an application
Op stap met de roze bril is een therapeutisch bordspel voor professionals in de ouderenzorg. De auteur, Amra Hurlebusch, ontwikkelde dit spel tijdens haar opleiding aan het Korzybski Instituut, instituut voor oplossingsgerichte therapie in Brugge. Het bordspel werd eind 2018 laureaat van de wedstrijd Zorgvinding 2018 van In4Care. Ouderen bevinden zich in een kwetsbare levensfase. Ze krijgen vaak lichamelijke en cognitieve klachten en krijgen te maken met ingrijpende gebeurtenissen. In die context blijven mensen vaak hangen in hun klachten.Het is echter mogelijk om ouderen een nieuw toekomstperspectief te geven. Aan de hand van het spel kunnen zorgprofessionals met ouderen in gesprek gaan over positieve onderwerpen en hun aandacht te vestigen op hun krachten. Op stap met de roze bril is niet alleen een bordspel, maar ook een therapeutisch middel dat ouderen bewust maakt van hun krachten en de dingen die wel goed lopen in hun leven. Bij de start van het spel kiest elke deelnemer een doel waarop hij of zij zich wil focussen: meer ontspanning, meer kracht, meer veerkracht. Daarna bewandelen de spelers samen het levenspad van het NU richting de TOEKOMST. Door verschillende praatopdrachten komen doorheen het spel heel wat thema's aan bod. Die vragen zorgen er o.a. voor dat de deelnemers terugblikken op waardevolle momenten in hun leven, zowel vroeger als nu. De praatopdrachten worden afgewisseld met doe-opdrachten. Die brengen de deelnemers niet alleen in beweging, maar ook - en vooral - in het nu. Het bordspel kan de dingen niet veranderen, maar helpt ouderen om hun aandacht te verleggen naar de positieve dingen. Alles wat je aandacht geeft groeit. Meer informatie op http://www.opstapmetderozebril.be. (https://uitgeverij.vandenbroele.be/nl-be/home.aspx)
Age group sociology --- mondelinge communicatie --- bejaarden --- Spellen --- Ouderenzorg --- Ouderen --- Zorg --- Geriatrie --- Games --- geriatrie --- ouderenzorg --- verpleegkunde --- Geriatrics --- spelmateriaal --- spellen --- 362.6 --- Communicatietechnieken --- Gesprekstechnieken --- Oplossingsgericht werken --- Oudere --- Communicatietechniek --- Gesprekstechniek --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Positieve psychologie --- Zelfvertrouwen --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Levenskwaliteit --- Psychotherapie --- Ergotherapie --- Psychogeriatrie --- Positief denken --- gerontagogie --- Geriatrie. --- Ouderen. --- Ouderenzorg. --- Gezelschapsspellen ; bordspel.
Choose an application
Laat je kind een kaartje uit deze doos trekken en het gesprek kan beginnen! Op de kaarten staan een heleboel vragen over uiteenlopende thema's die als aanzet voor een leuke babbel kunnen dienen. Een originele manier om je kind beter te leren kennen en (opnieuw) écht contact te maken!(speldoos)
Gesprekken --- Relatie ouder - kind --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Gezinnen --- Kennismakingsspelen --- Kinderen --- Gesprek --- Gezin --- Kennismakingsspel --- Kind --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Teambuilding --- Verbindend werken
Choose an application
In 2014 stelde Els Messelis de ? Sekskoffer? voor, die ze ontwikkelde om de bespreekbaarheid rond seksualiteit en intimiteit op latere leeftijd in de ouderenzorg op organisatie-, personeels- en persoonsniveau te verhogen. Eind 2016 stelde ze een hernieuwde versie van deze koffer voor in het Vlaams Parlement tijdens het Congres van Sensoa, de ?Sekskoffer voor gevorderden?. Uit het wetenschappelijk onderzoek d.m.v. de Sexuality Assessment Tool, dat ze in het najaar van 2017 voerde in verscheidene Vlaamse Woonzorgcentra, is onder meer gebleken dat het niet evident is om een professioneel seks- en intimiteitsbeleid in de ouderenzorg te ontwikkelen. Vele thema?s blijven onaangeraakt en/ of onderbelicht, zo ook het thema ?genderidentiteit en seksuele diversiteit op latere leeftijd? Deze toolkit is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de ouderenzorg, dus niet alleen voor woonzorgcentra, maar ook dagverzorgingscentra, serviceflats, thuiszorg enz. Met deze toolkit wil de auteur de ouderenorganisaties, de hulpen zorgverleners en de oudere volwassenen een positieve boost geven om, aan de hand van gedegen frameworks, tips, stellingen, scenario?s en prachtige illustraties, de bespreekbaarheid rond genderidentiteit en seksuele diversiteit op latere leeftijd te verhogen en taboes te doorprikken.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136036
gerontagogie --- holebi's --- seksualiteit --- gender --- Geriatrics --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- ouderenzorg --- bejaardenzorg --- 362.6 --- 392.6 --- PXL-Healthcare 2018 --- seksualiteit bij ouderen --- genderidentiteit --- Ouderen --- Ouderenzorg --- Seksualiteit --- Homoseksualiteit --- Gender --- Diversiteit --- Personeelsbeleid --- Toolbox --- Oudere --- Erotiek --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- Seksuele diversiteit
Choose an application
Tachtig tinten is een instrument om genderidentiteit en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken binnen het woonzorgcentrum. Deze methodiek bestaat uit 16 tekeningen waar alledaagse situaties op zijn afgebeeld. Ze zijn onderverdeeld in vier thema's: gender, seksualiteit, relaties en omgeving. De doos bevat ook een handleiding met tips om met de tekeningen aan de slag te gaan en basisinformatie over genderidentiteit en seksuele diversiteit. De tekeningen kunnen zowel door zorgverleners als (iemand uit de omgeving van) bewoners in een woonzorgcentrum worden gebruikt in uiteenlopende contexten. Je kan hiermee aan de slag gaan tijdens een vergadering, een activiteit of vormingsmoment. Maar je kan ze bijvoorbeeld ook gebruiken om iets aan te kaarten tijdens een één-op-één-gesprek, casussen te bespreken tijdens een intervisie of een beleid rond gender en seksuele diversiteit uit te werken. (https://www.politeia.be/nl/publicaties/155255-tachtig+tinten)
WZC (woonzorgcentrum) --- Age group sociology --- seksualiteit --- gender --- Sociology of social care --- sociale dienstverlening --- ouderen --- woonzorgcentra --- relaties --- Sex --- Old age homes --- Ouderen --- Ouderenzorg --- Woonzorgcentra --- Gender --- Diversiteit --- Transgender --- Holebi's --- Seksualiteit --- Relaties --- Huwelijk --- Oudere --- Woonzorgcentrum --- Holebi --- Relatie --- Kaart --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Seksuele diversiteit
Choose an application
Wat betekent het om ouder te worden in een samenleving waar je niet geboren bent? Kijken migranten op dezelfde manier naar hun laatste levensfase als Belgen? En bestaat er voor autochtone ouderen ook niet zoiets als een migratie doorheen de tijd?Het Steunpunt Cultuursensitieve Zorg van het CGG Brussel heeft een bevraging gedaan bij een 60-tal ouderen met een verschillende etnisch culturele achtergrond. Via hun levensverhalen krijgt de lezer een genuanceerd beeld over de verschillende manieren waarop ouder worden beleefd wordt. De verzamelde verhalen en visies van oudere allochtonen helpen hulpverleners meer oog te hebben voor cultuurgevoeligheden in de hulpverlening zonder in stereotypen te vervallen. De bijbehorende DVD bevat de documentaire Migranten in Tijd en Ruimte waarin acht ouderen zelf aan het woord komen.
Spraakontwikkeling. --- Verstaanbaarheid. --- Spraakverstaanbaarheid --- Tests. --- Metingen. --- Kinderen. --- Test. --- gerontagogie --- Age group sociology --- culturele diversiteit --- migranten --- Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- bejaarden --- Psycholinguistics --- Allochtonen --- Bejaardenpsychologie --- Spraakstoornissen --- Logopedie --- Multiculturele samenleving --- Bejaarden --- Cultuurverschillen --- Etniciteit --- Leeftijd --- Identiteit --- Zelfbeeld --- Ouderenzorg --- Gerontologie --- Ouderen --- #KVHB:Testotheek LA --- #KVHB:Spraakverstaanbaarheid --- #KVHB:Spraakstoornissen; diagnostiek --- logopedie --- testmateriaal --- spraakverstaanbaarheid --- kinderen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Multiculturalism --- Belgium --- Older immigrants --- #SBIB:314H320 --- #SBIB:39A6 --- S20120047.jpg --- Migranten ; België --- 316.6 --- Migranten --- Ouder worden --- Bevolkingsstudies: leeftijdsgroepen: ouderen: algemeen --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- 325 --- S20120052.jpg --- Allochtoon --- Ouderenpsychologie --- Autochtoon --- Spraakstoornis --- Oudere --- Cultuurverschil --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Didactics of Kindergarten --- Social welfare methods --- Flanders --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- wereldoriëntatie --- lager onderwijs --- leerboeken --- Wereldoriëntatie --- 476.11 --- 476 --- 476.1 --- schoolboeken --- Lager onderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; algemeen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Music sound recording --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- Basisonderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Natuur --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Afspraken --- Wonen --- Woningen --- Onderwijs --- Geschiedenis --- Grootouders --- Tijd --- Ziek zijn --- Ongevallen --- Pijn --- Voeding --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Weer --- Samenleving --- Maatschappelijke vorming --- Sociaal leven --- Omgangsvormen --- Techniek --- Voorwerpen --- Materialen --- Tenten --- Kamperen --- Emoties --- Talen --- Bomen --- Ondergrond --- Groeien --- Kamers --- Huisinrichting --- Straten --- Wegen --- Verkeer --- Woonomgeving --- Verkeersborden --- Verkeerslichten --- Levenslijn --- Levensloop --- Dagen --- Weken --- Jaren --- Maanden --- Seizoenen --- Toiletten --- Abaci --- Rekenmachines --- Touwtjespringen --- Voetbal --- Verwarming --- Speelgoedauto's --- Hout --- Glas --- Zand --- Metaal --- Neuzen --- Ruiken --- Zintuigen --- Oren --- Gehoor --- Handen --- Vingers --- Tastzin --- Mond --- Tong --- Smaak --- Kijken --- Zien --- Ogen --- Groentetuinen --- Groenten --- Tuinen --- Fruitbomen --- Spelen --- Zagen --- Bos --- Eten --- Maaltijden --- Dagindeling --- Wassen --- Individuele hygiëne --- Tandhygiëne --- Samenleven --- Mannen --- Vrouwen --- Hoofddoek --- Supporters --- Diversiteit --- Ballet --- Scouting --- Vrijetijdsbesteding --- Gender --- Koks --- Beroepen --- Festivals --- Gezinnen --- Familie --- Broers en zussen --- Rolstoelgebruikers --- Gehandicapte kinderen --- Brussen --- Gehandicapte ouders --- Vissen --- Schapen --- Vogels --- Wolven --- Mieren --- Ganzen --- Wolken --- Lucht --- Illusies --- Meteorologie --- Regen --- Pinterest --- Water --- Morsen --- Koken --- Kookpotten --- Diepvriezen --- IJs --- Reizen --- Ontspanning --- Dieren --- Egels --- Regenwormen --- Wespen --- Muggen --- Vlinders --- Slakken --- Bijen --- Salamanders --- Vleermuizen --- Pissebedden --- Kikkers --- Voedselketen --- Gezonde voeding --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; algemeen --- wereldoriëntatie --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Scouts --- Afspraak --- Boom --- Klimmen --- Groei --- Kamer --- Straat --- Weg --- Leefbaarheid --- Woning --- Verkeersbord --- Verkeerslicht --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Week --- Jaar --- Maand --- Seizoen (jaargetijde) --- Toilet --- Telraam --- Rekenmachine --- Voetbal (sport) --- Speelgoedauto --- Architectuur --- Godsdienst --- Cultuur --- Neus --- Zintuig --- Oor --- Hand --- Vinger --- Letsel --- Orthese --- Revalidatie --- Preventie --- Sport --- Oog --- Moestuin --- Groente --- Tuin --- Fruitboom --- Spel --- Maaltijd --- Drank --- Gezondheid --- Lichaamshygiëne --- Man --- Vrouw --- Supporter --- Inclusie --- Maatwerk --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Scout (jeugdbeweging) --- Recreatie --- Muziek --- Kok (beroep) --- Beroep --- Festival --- Waardering --- Verpleegkunde --- Gezin --- Thuiszorg --- Ouderenzorg --- Rolstoelgebruiker --- Kind met een handicap --- Brus --- Persoon met een handicap --- ouder --- Schaap (dier) --- Vogel --- Wolf --- Mier --- Gans --- Wolk --- Illusie --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Kookpot --- Groep --- Diepvries --- Ijs --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord) --- Dier --- Egel --- Regenworm --- Wesp --- Mug --- Vlinder --- Slak --- Bij --- Salamander --- Vleermuis --- Pissebed --- Kikker --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Gedrag --- Omgangsvorm --- Ongeval --- Thuis --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Grootouder --- Kleinkind --- Voorwerp --- Materiaal --- Gezondheidsopvoeding --- Tent --- Emotie --- Taal --- Ijs (natuur) --- Weg (verkeer) --- Reizen (werkwoord) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Bij (insect)
Choose an application
Thema's: Fstvlklnkn, In mijn mars, Tijd en weer.
371.67 --- 373.5 --- lager onderwijs --- leerboeken --- wereldoriëntatie --- 476.1 --- schoolboeken --- Communicatie --- Taal --- Wereldoriëntatie --- 476 WERELDORIENTATIE O.N. --- wereldorientatie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- 476.11 --- Wereldoriëntatie; ba.o. --- communicatie --- lichaamstaal --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Verkeersopvoeding --- 476 --- 478.2 --- Verkeersonderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Bouwen --- Geluiden --- Huizen --- Kleding --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Licht --- Lucht --- Muziekinstrumenten --- Ondernemingen --- Pictogrammen --- Sporen (dieren) --- Sterren --- Tijd --- Vervoermiddelen --- Vroeger en nu --- 476 WERELDORIENTATIE O.N --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Anders zijn --- Baby's --- Dieren --- Dromen --- Fotografie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Planten --- Schoolleven --- Schoolomgeving --- Tuinieren --- Voeding --- Water --- Winnen en verliezen --- Wonen --- Zintuigen --- Music sound recording --- Beroepen. --- Ondernemen --- Kinderen. --- Basisonderwijs. --- Beroepen --- Geld --- Ondernemingszin --- Reclame --- Arbeidsmarkt --- Geldwezen --- Dagelijks leven --- Ouderschap; pedagogie --- Relaties --- Relationele opvoeding; ba.o. --- Samenleving --- Ik en de anderen --- Zintuiglijk spel --- (zie ook: Anders zijn) --- Waterhuishouding --- Klas --- School --- Klasbeheer --- Biologie; ba.o. --- Gezondheid --- Eten --- Gezondheidseducatie; ba.o. --- Gezondheidszorg --- Reizen --- Vervoer --- Voertuigen --- Verkeersopvoeding; ba.o. --- vervoer --- Mode --- kleding --- Beeldende kunst --- Perspectief --- Plastische opvoeding; onderwijs --- Tijdsbesef --- Geschiedenis --- Stambomen --- Toekomst --- Familie --- Plantkunde --- (zie ook: Flora --- Emoties(Gevoelens) --- Hobby's --- Lichaam --- Talenten --- Skelet --- Licht en donker --- Schaduwen --- Milieu --- Slapen --- Geboorte --- Opgroeien --- Bossen --- Konijnen --- Maanden --- Seizoenen --- Weer --- Winter --- Bos --- Interculturele opvoeding --- Gebouwen --- Bouwkunst --- Geluid --- Muziek --- Muzikale opvoeding; ba.o. --- Vliegen (insecten) --- Weerkunde; ba.o. --- Spelen(Kinderspelen) --- Spelen --- Spel; opvoeding --- Oriëntatie --- Verkeer --- Dieren. --- Planten. --- Beeldopvoeding. --- Groei --- Mensen. --- Voeding en gezondheid. --- Voedingsgewoonten. --- Water. --- Zintuigen. --- Anders zijn. --- Dromen. --- Kleding. --- Kinderen en wonen. --- Lucht. --- Tijd. --- Vervoermiddelen. --- Geluiden. --- Muziek. --- Licht. --- Taal. --- Bossen. --- Sporen --- Sporenplanten. --- Verkeersopvoeding; ba.o --- Biologie; ba.o --- Gezondheidseducatie; ba.o --- Relationele opvoeding; ba.o --- Muzikale opvoeding; ba.o --- Weerkunde; ba.o --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Verkeersreglement --- Scholen --- Klaslokalen --- Schoolgerief --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Persoonlijkheidsleer --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Tandverzorging --- Voedingsleer --- Zintuiglijke ontwikkeling --- Waarneming --- Samenlevingsvormen --- Omgangsvormen --- Omgangskunde --- Coöperatief leren --- Diversiteit --- Ontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Beeldopvoeding --- Zien --- Tuinen --- Natuurbeleving --- Nesten --- Dierethologie --- Natuur- en milieueducatie --- Verkeersveiligheid --- 1e graad lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Mobiliteit --- Woningen --- Bosfauna --- Kleuren --- Communicatiemiddelen --- Textiel --- Vliegen (werkwoord) --- Sport --- Wind --- Werken --- Arbeid --- Ruilen --- Groenten --- Fruit --- Basisonderwijs --- Lenzen --- Gezinnen --- Familieleden --- Textuur --- Huisdieren --- Straten --- Ontbijt --- Woonomgeving --- Speelplaatsen --- Parken --- Mensen --- Kinderen --- Kunsten --- Graffiti --- Natuur --- Verjaardagen --- Festivals --- Touwen --- Spelletjes --- Fietsen --- Orkesten --- Symfonisch orkest --- Affiches --- Eenheidsmunt --- Klokken (instrumenten) --- Uurwerken --- Kloklezen --- Lichten --- Gesprekken --- Mondelinge communicatie --- Klanken --- Zomer --- Herfst --- Lente --- Feesten --- wereloriëntatie --- Verleden --- Non-verbale communicatie --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- wereldoriëntatie --- wereloriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- 093428.jpg --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactische set --- 094665.jpg --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- 093802.jpg --- Groente --- Vervoermiddel --- Ziekte --- Plant --- Ecologie --- Motief --- Nomenclatuur --- Lens --- Gezin --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Familielid --- Huisdier --- Dier --- Beeldhouwkunst --- Naamgeving --- Sociologie --- Verzorging --- Therapie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Maand --- Straat --- Speelplaats --- Park --- Mens --- Spel --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Droom --- Inclusie --- Maatwerk --- Kunst --- Tuin --- Verjaardag --- Festival --- Waardering --- Touw --- Examen --- Rijbewijs --- Orkest --- Symfonieorkest --- Affiche --- EURO --- Klok (instrument) --- Uurwerk --- Spoor --- Gesprek --- Leefbaarheid --- Klank --- Talent --- Seizoen (jaargetijde) --- Feest --- Beeldeducatie --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Nest (dier) --- Ethologie --- Samenlevingsvorm --- Omgangsvorm --- Gezondheidsopvoeding --- Tandhygiëne --- Gedrag --- Drank --- Zintuig --- School (instelling) --- Klaslokaal --- Schoolmateriaal --- Woning --- Kleur (kleur) --- Donker --- Muziekinstrument --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Drukdrager --- Ontwerpen --- Design --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Bewegingsonderwijs --- Menselijk lichaam --- Stad --- Veld --- Communicatiemiddel --- Kleuter --- Spraaktechnologie --- Technologie --- Maatschappij --- Arbeid (werken) --- Buitenland --- Gebouw --- Fietsen (werkwoord) --- Reizen (werkwoord) --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie; ba.o --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- Oriëntatie
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|